Cara Menangani Konflik Di Dalam Organisasi

Konflik terjadi di mana-mana sama di rumah, di tempat kerja, di dalam organisasi malah di dalam sesebuah pentadbiran negara. Konflik biasanya terjadi disebabkan beberapa perkara:

1. Ketidakfahaman satu pihak mengenai cara sesuatu perkara itu dilaksanakan kerana kekurangan informasi dan pengetahuan mengenai perkara berkenaan.

2. Pelaksana gagal berfikir secara sistematik dan secara strategik

3. Gagal memahami tujuan sesuatu perkara dilaksanakan dan cabaran melaksanakan perkara tersebut.


Ini merupakan kebiasaan punca konflik antara dua pihak yang berbeza pendapat. Perlu difikirkan konflik juga terbahagi kepada dua iaitu:

1. Konflik yang secara semulajadi terjadi di dalam organisasi. Sebagai contoh, kurangkan komunikasi di dalam organisasi membolehkan konflik berlaku. Konflik seperti ini sukar di atasi dan dirawat tetapi boleh di minimumkan dengan tindakan dan polisi yang terbaik dan efisen. Tindakan untuk mengurangkan konflik ini perlu di analis secara berkala oleh organisasi bagi memastikan tindakan tersebut merupakan tindakan yang terbaik.

2. Konflik yang boleh dielakkan seperti kurangkan panduan dan manual terdapat perlaksanaan proses di dalam kerja. Kebiasaan konflik ini berlaku di antara individu dan sistem di dalam organisasi.Cara mengelakkan konflik seperti ini adalah melalui penerangan dan menerapkan perkara yang sepatutnya dan tidak sepatutnya di lakukan oleh pekerja. Ini mampu mendidik dan memberi panduan kepada setiap pekerja.

Bagaimana cara untuk mengelakkan konflik berlaku di dalam organisasi?

1. Menyenaraikan semua konflik yang terlibat kerana sesetengah konflik mampu menjana maklum balas terhadap sistem dan polisi yang telah digubal oleh pihak pengurusan. Melalui maklum balas ini, objektif organisasi akan lebih kelihatan samada boleh dicapai atau tidak oleh organisasi. Contohnya, melakukan temu bual dengan pihak atasan mungkin akan menyebabkan kemarahan tetapi itu akan dianggap sebagai tindak balas berharga mengenal pasti tahap penerimaan mereka tehadap polisi organisasi.

2. Mendapatkan pandangan dari semua pihak termasuk pekerja keatas semua perkara yang mungkin berpotensi menjadi punca konflik di dalam organisasi. Pandangan ini membolehkan pihak pengurusan mengenal pasti cara terbaik untuk mengatasi konflik yang berlaku.

3. Jangan bertindak kearah menambah bara di dalam api. Menangani konflik perlukan kesabaran dan ketengan. Pemikiran yang strategik juga membantu mendapatkan punca sebenar konflik yang berlaku di dalam organisasi.

Semoga ini mampu memberi sedikit gambaran cara mengatasi konflik.

 

0 comments:

Ditaja Oleh

BlogMalaysia.com

Local Blogs
Local blog Get backlinks Blogged.my DMCA.com http://www.casino.nf/\ Free url submission Local Blogs
Best Blogs Local Blogs
Best Blogs